widok pokoju przódwww2_0.jpg

 

Niepodległa w obiektywie.
Od fotoplastykonu do wirtualnej rzeczywistości

Idea projektu

Impulsem do powstania projektu była fascynacja wspaniałymi zdjęciami prezentującymi międzywojenną Polskę autorstwa trzech fotografów: Henryka Poddębskiego, Czesława Olszewskiego oraz Romana Wajnikonisa. Archiwalne fotografie przybliżają widzom historię międzywojennej Polski w 6 obszarach tematycznych: odzyskanie niepodległości, kultura i obyczaje, inwestycje i gospodarka, kurorty i wypoczynek, miasta oraz wsie. Jak zawsze w swoich projektach Fundacja wykorzystuje połączenie najnowocześniejszych technologii z tradycyjnym przekazem historycznym w formie opowieści, który ilustrujemy bogato archiwalnymi zdjęciami z zasobów wielu instytucji publicznych oraz prywatnych kolekcjonerów. Udostępniamy na stronie w sumie ponad 1000 zdjęć, które wprowadzają widzów w świat sprzed blisko 100 lat. 

Realizowany w ramach dofinansowania z programu „Kultura cyfrowa” projekt jest owocem pasji i misyjnej współpracy wielu partnerów. W jego realizacji uczestniczyło kilkanaście instytucji: muzea, archiwa, biblioteki cyfrowe, organizacje pozarządowe, prywatni kolekcjonerzy, przedstawiciele biznesu oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które wsparło projekt finansowo. Wszystkim serdecznie dziękujemy! 

 

 

Elementy projektu

 

1. Interaktywna platforma internetowa "Niepodległa w obiektywie" to bogato ilustrowana fotografiami, dokumentami i zbiorami muzealnymi strona www, poświęcona II Rzeczpospolitej. Zapraszamy internautów w sentymentalną podróż do międzywojnnej Polski za pomocą opowieści i fotografii ukrytych w pokoju przedwojennego fotografa. Wybrane przedmioty w pokoju dają możliwość interakcji: można włączyć i wyłączyć lampkę na biurku, zadzwonić telefonem oraz nastawić płytę Mieczysława Fogga na starym gramofonie. Inne przedmioty prowadzą do opowieści o rozwoju międzywojennej Polski: np. radio to historia kultury, wiszący na ścianie plakat Wilno – historia miast II Rzeczpospolitej, plakat Gdynia – inwestycji i gospodarki odradzającej się Polski, kartka pocztowa na biurku – kurortów i sposobów wypoczynku, gazety prowadzą do opowieści o odzyskaniu niepodległości i rozwoju wsi. Snute przez lektora ciekawostki historyczne ilustrowane są fotografiami z zasobów partnerów projektu. 

IIRP PIERWSZA GRAFIKA_0.png

 

2. Aplikacja w technologii Virtual Reality "Niepodległa w obiektywie" jest odopwiednikiem platformy internetowej. Po założeniu gogli VR widz przemieszcza się po pokoju przedwojennego fotografa, mając wrażenie rzeczywistego w nim przebywania. Kierując wzrokiem, decyduje o wyborze interaktywnego przedmiotu, w którym ukryta jest opowieść o międzywojennej Polsce ilustrowana fotografiami archiwalnymi. 

widok pokój lewa strona.png

 

3. Program edukacyjno-popularyzatorski składa się z dwóch modułów: pierwszy, skierowany do dzieci w wieku 7-12 lat, drugi, do młodzieży 13-18 lat oraz zespołów międzypokoleniowych.  Gracze podzieleni zostają na sześcioosobowe zespoły. Każdy członek zespołu odpowiedzialny jest za zadania z innej tematyki rozwoju II RP: 1. Niepodległość, 2. Gospodarka i inwestycje, 3. Kultura, 4. Miasta, 5. Wsie, 6. Kurorty i wypoczynek. Gracze zakładają gogle VR i w aplikacji "Niepodległa w obiektywie" odszukują przedmioty, w których ukryte są opowieści w ich temacie, starając się jak najwięcej zapamiętać.  Po ozdjęciu gogli VR, poruszają się po wielkoformatowej planszy przedstawiającej pokój przedwojennego fotografa, rozwiązując zadania zawarte na kartach gry. Gra została udostępniona na zasadach CC Uznanie autorstwa. Każdy edukator może wydrukować jej elementy i przeprowadzić samodzielnie. Brak gogli VR nie jest przeszkodą, opowieści można wydrukować lub gracze mogą ich odszukać na platformie www na tabletach lub komputerach.  Grę można pobrać tutaj >>

gra.jpg

 

4. Konferencja "Nowoczesne technologie - przyjaciel archiwisty, muzealnika i animatora kultury" miała na celu wymianę doświadczeń w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii do promocji i udostępniania dziedzictwa kulturowego. Dobrymi praktykami podzieliło się z uczestnikami konferencji 9 prelegentów, a w specjalnie na tę okazję zorganizowanym Wirtualnym Teatrze Historii konferencyjni goście mogli zapoznać się z aplikacjami w technologii Virtual Reality, które wykorzystywane są edukacji oraz popularyzacji historii, sztuki i nauk przyrodniczych.

konferencja.jpg

 

5. Wystawy w fotoplastykonie to  - w dniach 5 kwietnia-30 maja 2019 r. w Łazienkach Królewskich obok Starej Oranżerii stanął mobilny fotoplastykon. Zaprezentowano w nim archiwalne zdjęcia z okresu międzywojennego. Pierwsza wystawa zatytułowana była "Archiwalna Warszawa", druga, "Niepodległa w fotoplastykonie". Poddane konwersji na pary stereoskopowe archiwalne zdjęcia sprawiały wrażenie trójwymiarowości, co uatrakcyjniało ich odbiór. 

fot strona Łazienki Paweł Czarnecki.jpg

 

Fotorelacja 

 

konferencja Malwina.jpg

konferencja pokazy VR.jpg

głusi.png

 

głusi spotkanie.png

Łazienki dzień dziecka.png

DSC_4225.jpg

 


 

Pomysł i realizacja   Partner strategiczny   Partner technologiczny   Mecenas

 

    

 

 

 

 

 

logo KK.png  

logo MM.png

 

logo 51.png

  bgk-logo-fb.jpg

 

 

Partnerzy


 

Fina.png         ME.png          NAC.png          APW.png

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


logo MKIDN.png