Jaś duży slider.jpg

 

 

Mali bohaterowie — Wędrujący Teatrzyk Historii dla najmłodszych

 

Idea projektu

 

Projekt promuje postawy patriotyczne, zasiewa ziarna tożsamości narodowej w świadomości maluchów, odpowiada dlaczego dziś obchodzimy święta narodowe, kształtuje postawy obywatelskie, opowiada o sile, możliwościach i sprawczości młodych ludzi. Wykorzystuje formułę bajki i figurę Wojny, jako postaci, bowiem dzieci słuchając bajek od maleńka, mają zdumiewającą umiejętność odczytywania ich przekazów na poziomie podświadomym. Rodzice chronią dzieci unikając tematu wojny, zdaniem Fundacji o wojnie trzeba mówić, stąd propozycja projektu opartego o książki „Wojna, która zmieniła Rondo” autorstwa R. Romanyszyn i A. Łesiwa oraz „Głupi Jaś" Zofii Lorentz. 

Realizowany dzięki dofinansowaniu z Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra" projekt ma na celu stworzenie programów edukacji historycznej, atrakcyjnych narzędzi dla nauczycieli i edukatorów, które mogą być realizowane przez nich samodzielnie. W tym celu zamieszczone zostały materiały pomocnicze do pobrania na zasadach wolnych licencji CC Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 — licencja ta pozwala na rozpowszechnianie, przedstawianie i wykonywanie utworu jedynie w celach niekomercyjnych lub CC Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. 

 

 

Elementy projektu

 

1. Program dla klas I-III „Rondo — Wojna, która zmieniła Rondo”

Program składa się z teatrzyku oraz opartych na jego podstawie warsztatów. Przybliża maluchom abstrakcyjne dla nich pojęcia, takie jak: wojna, pokój, mały bohater, patriotyzm, wspólnota, święto narodowe, hymn, tożsamość, dobro i zło, emocje i odczucia. Warsztaty oparte są o o książkę „Wojna, która zmieniła Rondo” autorstwa R. Romanyszyn i A. Łesiwa. Ich bohaterami jest trójka przyjaciół z Ronda, która kocha swoje miasteczka i czuje wielką przynależność do lokalnej wspólnoty. W obliczu Wojny, która przybyła do Ronda i niszczy spokój, szczęście i najdroższe sercom bohaterów miejsca oraz postaci — trójka przyjaciół znajduje sposób na uratowanie swojej małej ojczyzny. Teatrzyk stanowiący wstęp do warsztatów odgrywany jest z aktywnym udziałem uczestników, którzy budują i zmieniają scenografię, wprowadzają postaci bohaterów, wymyślają sposoby na przepędzenie Wojny i podpowiadają je bohaterom teatrzyku, śpiewają z kwiatami w oranżerii i wykonują hymn Ronda. Wreszcie pomagają w stworzeniu machiny światła i wspólnie przepędzają Wojnę z miasteczka. Podczas warsztatów dzieci tworzą własne Rondo — na mapie miasteczka układają w odpowiednich miejscach ważne dla siebie budynki i przestrzenie. Przez cały czas trwania zajęć edukator odkrywa wraz z dziećmi towarzyszące im emocje, które zmieniają się wraz ze zmianą losów bohaterów, wspólnie nazywają je i pokazują za pomocą ustalonych na początku zajęć gestów. Na zakończenie dzieci malują swoje odczucia związane z zajęciami. Materiały potrzebne do przeprowadzenia zajęć oraz tutoriale, pokazujące jak stworzyć postaci występujące w teatrzyku można pobrać z linków pod artykułem. 

prace plastyczne (18).jpg

 

2. Program dla klas IV-V „Głupi Jaś” — ilustrowana opowieść​

Opowieść o Jasiu, małym chłopcu, który uważany przez rodziców i rodzeństwo za „jeszcze głupiutkiego", ostatecznie ratuje rodzinę przed aresztowaniem w czasie wojny, nawiązuje tytułem do znanej bajki „Głupi Jaś". Poznajemy w nim realia II w. św. w nietypowy sposób — bohaterami wydarzeń są bowiem dzieci. Dzieci, które wydają się dorosłym czasem niewystarczajaco mądre i dojrzałe, ostatecznie z narażaniem życia ratują rodzinę i pomagają w walce z okupantem. Opowiadanie powstało na podstawie książki Zofii Lorentz „Mali bohaterowie", która zawiera kilkanaście podobnych historii — każda nawiązuje tytułem do innej znanej bajki. Książkę serdecznie polecamy, bajki o warszawskich dzieciach bardzo chwytają za serce! Ilustrowaną opowieść zrealizowaną przez nas na bazie ilustracji Ani Orłowskiej i Zygmunta Fita obejrzycie tutaj>> 

 

3. Spektakl „Głupi Jaś” w wykonaniu młodzieży i międzypokoleniowej grupy teatralnej T-Art

Lekko zmieniony w stosunku do ilustrowanej opowieści scenariusz spektaklu został wykonany przez międzypokoleniową grupę teatralną T-Art z Milanówka. Wspaniała atmosfera panująca między odtwórcami ról, zaangażowanie i cudowna gra dzieci, które z radością uczestniczyły w wielogodzinnych próbach po szkole (tytułowy Jaś to ośmiolatek), skradły nasze serca! Gorąco zachęcamy do zrealizowania takiego spektaklu w szkole, domu kultury, placówce wychowawczej, a nawet rodzinnie. Scenariusz spektaklu oraz trzy wersje scenografii znajdziecie do pobrania na wolnych licencjach pod artykułem. Każda z wersji odpowiada stopniowi zaangażowania: od prostych plików graficznych do wyświetlenia na ścianie, po meble i rekwizyty rodem z czasów II w. św., które przybliżają nas do prawdziwego teatru i spektaklu granego na scenie.

 

4. Warsztaty dla klas IV-V „Głupi Jaś”

Warsztaty oparte są na opowiadaniu, z którym dzieci zapoznają się dzięki ilustrowanej opowieści, spektaklowi (opisywanych powyżej i udostępnionych na potrzeby samodzielnej realizacji warsztatów. Po poznaniu historii Jasia i jego rodziny uczestnicy przy pomocy edukatora wyjaśniają terminy: konspiracja, kocioł, wsypa, gestapowcy, Głupi Jaś. Wspólnie starają się wyjaśnić dlaczego Jaś był małym bohaterem i jakie cechy posiada bohater. Edukator podkreśla rolę koncentracji i umiejętności uważnej obserwacji rzeczywistości, dzięki której Jaś z opowieści mógł uratować swoją rodzinę. Następnie uczestnicy rozmawiają o symbolach i sygnałach konspiracyjnych. Tu w roli głównej występują wazon, sęczek i symbol Polski Walczącej (na nasze warsztaty przygotowaliśmy modele 3D tego znaku, ale wystarczy jego ilustracja). Dzieci ćwiczą swoją spostrzegawczość i uważność wychodząc po kolei z klasy i znajdując po powrocie zmiany, jakie zaszły w ich otoczeniu. Ostatnim elementem warsztatów jest poznanie aspektów słowa "bohater", "mały bohater" i "mały bohater dziś". Dzieci starają się zaproponować cechy, czynności, uczucia, które sprawiają, że mogą się poczuć współcześnie małymi bohaterami. Scenariusz warsztatów oraz materiały do ich realizacji zostały udostępnione do pobrania na wolnych licencjach pod artykułem.

Głupi Jaś warsztaty www.png

 

5. „Głupi Jaś” — słuchowisko i materiały do samodzielnej realizacji warsztatów dla niewidomych  

Opowiadanie „Głupi Jaś” udostępniono także w formie słuchowiska z audiodeskrypcją dla edukatorów dzieci niewidomych i niedowidzących. Tekst audiodeskrypcji opracowała doświadczona audiodeskryptorka Monika Marciniak, w słuchowisko zamienili go lektorzy oraz Zygmunt Fit, który dodał dźwięki i muzykę. Scenariusz warsztatów jest spójny z zajęciami dla dzieci widzących. Elementy wymagające sprawności wzroku zastapione zostały elementami dźwiękowymi i dotykowaymi. Na potrzeby warsztatów wydrukowane zostały modele dotykowe znaku Polska Walcząca. Materiały do samodzielnej realizacji warsztatów udostępnione zostały na wolnych licencjach CC 3.0 pod artykułem. Dodatkowo pakiety edukacyjne na płytach CD oraz po kilka modeli zostało rozesłanych do 20 ośrodków dla niewidomych w całej Polsce.

 

6. Spacer historyczny „Milanówek — Mały Londyn”

W programie podkreślone zostały także wątki lokalne związane z historią naszego miasta Milanówka. Dzieci udały się na spacer historyczny, szlakiem II wojny światowej, kiedy Milanówek — nazywany Małym Londynem — był ważnym ośrodkiem dowodzenia, szkolenia i walki z okupantem. Dzieci poznały 5 miejsc pokazujących ważne aspekty walki. Spacer poprzedziła lekcja lokalnej historii przeprowadzona przez milanowską nauczycielkę historii Ninę Pietrzak. Dla osób pragnących odbyć podobny spacer samodzielnie pod artykułem odostępniona została mapka spaceru z zaznaczonymi miejscami oraz ich historią.  

mali bohaterowie spacer.jpg

 


 

Mapka spaceru „Milanówek — Mały Londyn”


 

Pomysł i realizacja    
     
     

 

    

 

 

 

 

 

  logo KK.png                    

 

logo.png