Wirtualny Chełmoński.jpg

 

 

Wirtualny Chełmoński
multimedialna wystawa w ramach projektu "Design thinking - młodzi w kulturze"

 

Idea projektu

 

Fundacja Koncept Kultura od kilku lat popularyzuje polską historię i kulturę łącząc nowoczesną technologię (głównie VR - wirtualną rzeczywistość oraz wielkoformatowe multimedia) z tradycyjnym przekazem mówionym, pisanym oraz warsztatami interaktywnymi. Dzięki temu proponowane przez nas projekty wzbudzają zainteresowanie zarówno wśród widzów dojrzałych, jak i młodzieży. Kolejnym projektem wpisującym się w tę formułę jest "Wirtualny Chełmoński". Zabierzemy widzów w niezwykłą wirtualną podróż w namalowany przez malarza świat, pełen barw, dźwięków przyrody, odgłosów miejsc, które odwiedzał i muzyki podkreślającej klimat dzieł. Wszystko to wzbogacą oryginalne cytaty osób wypowiadających się o Chełmońskim i jego sztuce, m.in. Stanisław Witkiewicz (Witkacy), Wojciech Kossak, Pia Górska, Leon Wyczółkowski, Antoni Sygietyński czy Henryk Piątkowski.. 

Realizowany dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura-Interwencje!" projekt ma na celu promocję polskiej sztuki w innowacyjnej i spektakularnej formie. Wspaniałe dzieła mistrza polskiego realizmu zostaną "ożywione" dzięki animacjom i technologii 3D. 

 

 

Elementy projektu

 

1. Wystawa multimedialna "Wirtualny Chełmoński" i warsztaty kreatywne

Formuła wystawy wykorzystuje nowe media przez co jest atrakcyjna dla młodzieży. Towarzyszą jej warszty interaktywne, podczas których młodzi uczestnicy poznają, doświadczają i tworzą. Wstępem do działań twórczych są spotkania ze światem sztuki Józefa Chełmońskiego zatytułowane "Chełmoński znany i nieznany". Młodzież poznaje życie i twórczość mistrza polskiego realizmu. Kolejny etap projektu to kreatywny wybór przez młodzież kilkunastu dzieł Chełmońskiego pod kątem ich animacji i montażu w formie multimedialnej prezentacji. Ostatnim elementem jest podróż do Kuklówki niedaleko Grodziska Maz., gdzie mieszkał i tworzył malarz, w ramach warsztatów filmowych. Uczestnicy wraz z filmowcem odnajdą plenery przypominające te z obrazów Chełmońskiego i sfilmują je, aby później dołączyć do prezentacji. 

 Chełmoński konie i sanie.jpg

 

2. Wirtualne miasto - ludzie, miejsca, wydarzenia

Ta część projektu udowadnia, że nauka lokalnej historii jest ważna i może być bardzo atrakcyjna.  Jej głównym elementem jest  EDU GRA oparta na technologii VR (oparta na współtworzonym z młodzieżą scenariuszu zadań i zagadek), której osią jest historia Grodziska Mazowieckiego. Młodzież współtworząca grę wraz ze znawcą lokalnej historii Łukaszem Nowackim oraz animatorami z Fundacji wybrała najciekawsze lokalne wątki, bohaterów i wydarzenia. Następnie wspólnie zbudowano narrację gry zespołowej, w której gracze wydostają się z tarapatów wykorzystując znajomość lokalnej historii. Odpowiedzi i podpowiedzi niezbędnych do rozwiązania zadań szukają w goglach VR podczas podróży w czasie, którą odbywają w wirtualnej rzeczywistości. Sceny z wydarzeniami nawet sprzed kilkuset lat zostały nagrane z udziałem rekonstruktorów kamerą VR 360° w kluczowych miejscach miasta, dzięki czemu widz ma wrażenie przebywania w samym centrum akcji, która rozgrywa się dookoła niego. 

(fot. Freepik)

grodzisk VR.jpg

 

3. Rozgrywki VR dla grodziskich szkół

EDU GRA, której osią jest historia Grodziska Mazowieckiego i jego mieszkańców, będzie głównym elementem warsztatów dla szkół z powiatu grodziskiego. Młodzież będzie poznawać wydarzenia rozgrywające się w mieście przed laty i sprawdzać nabytą wiedzę podczas gry z wykorzystaniem gogli VR. Po założeniu gogli gracze przeniosą się w czasie do starego Grodziska i spotkają postaci z tamtej epoki, m.in. będą świadkami epidemii cholery z 1708 r. W warsztatach udział weźmie 20 klas z okolicznych placówek. Gra będzie dostępna także dla gości Mediateki.

(fot. Freepik)

młodzi grają w VR Grodzisk.jpg

 

4. Słuchowisko dla niewidomych "Wirtualny Chełmoński"

Barwne widowisko multimedialne prezentujące sztukę Józefa Chełmońśkiego zostanie przygotowane także w formie słuchowiska dla osób niewidomych. Dźwięki natury uwiecznione przez Chełmońskiego, odgłosy odwiedzanych przez malarza miast zostaną wzbogacone o czytaną przez lektora audiodeskrypcję obrazów opracowaną przez niezwykle doświadczoną audiodeskryptorkę Monikę Marciniak. Stworzone i konsultowane z nauczycielami w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach słuchowisko zaprezentowane będzie podczas 2 spotkań z niewidomą i niedowidzącą młodzieżą w Laskach oraz podczas spotkania z członkami Związku Niewidomych w Grodzisku. Płyty DVD ze słuchowiskiem otrzyma 20 ośrodków i związków niewidomych w Polsce.

(fot. Klaudyna Schubert)

niewidomi_fot_klaudyna_schubert-1024x682.jpg

 

5. Konferencja "3D - dialog, dziedzictwo, dostępność"

Konferencja zgromadzi regionalnych animatorów kultury, którzy wymienią się dobrymi praktykami w zakresie współtworzenia projektów przez młodych. Podczas jej trwania fundacja zaprezentuje także efekty projektu "Design thinking - młodzi w kulturze". Elementem będą także warsztaty dostępności "Włączamy! - jak przeciwdziałać wykluczeniu w kulturze", do których wstępem będzie zrealizowane przez Fundację słuchowisko z audiodeskrypcją obrazów Józefa Chełmońskiego "Wirtualny Chełmoński".

(fot. Freepik)

konferencja 1.jpg

 


 

Pomysł i realizacja   Partnerzy        

 

    

 

 

 

 

 

logo KK.png  

CK.png

 

Grodzisk.png

   

 

 

    2020-NCK_dofinans_interwencje-RGB.jpg